Blog


Znaczenie danych
14.07.2021

W 2019 roku stworzono na świecie 45 zetabajtów danych (1021 bajtów). Ilość danych przyrosła dwukrotnie w ciągu ostatnich niespełna 3 lat. Cały świat dosłownie tonie w danych. Obserwując obecną dynamikę przyrostu danych należy spodziewać się, że w najbliższym czasie dwukrotny przyrost będzie znacznie przekroczony. Trendy światowe mają swoje odzwierciedlenie w ilości danych wytwarzanych przez każdą instytucję.

63 procent firm i instytucji używa danych do podejmowania strategicznych decyzji. Aby podejmować dobre decyzje, należy posługiwać się danymi dobrej jakości. Im lepsza jakość danych, tym lepsze analizy, a co za tym idzie – materiał niezbędny dla decydentów organizacji.

Z badań przeprowadzonych przez firmę IDC (międzynarodowa firma konsultingowa specjalizująca się w analizie trendów rynkowych, analizie danych, prowadzeniu i wyciąganiu wniosków z ankiet) w 2020 roku wynika, że 50% respondentów uważa, że brak zaufania do danych jest wyzwaniem w ich organizacji, a 56% – że problemem jest brak zaufania do generowanych analiz i raportów.

Według S&P Global (spółka córka firmy ratingowej S&P – Standard&Poor, specjalizująca się w analizie danych) ponad połowa firm zwiększyła w 2020 roku nakłady na zarządzanie danymi (Data Management), pomimo pandemii koronawirusa.

Według ankiet S&P podstawowe działania mające na celu polepszenie kultury zarządzania danymi, to przede wszystkim:

  • Inwestycja w produkty i usługi związane z zarządzaniem danymi (44% procent firm),
  • Inwestycja w produkty i usługi analityczne (40%),
  • Inwestycja w poprawę świadomości pracowników w dziedzinie danych (35%),
  • Przegląd użycia danych przez organizację (28%).

Według badań firmy IDC 87% kadry zarządczej i 70% managerów niższego szczebla zdaje sobie sprawę z wpływu jakości analiz na podejmowane decyzje. W przypadku kadry zarządczej decyzje nieraz stanowią o „być albo nie być” danej instytucji. Dlatego też coraz więcej organizacji kładzie bardzo duży nacisk na jakość danych, co ma bezpośrednie przełożenie na jakość analiz i raportów przekazywanych zarządom.

Według kolejnej ankiety firmy S&P inicjatywy zarządzania danymi (Data Governance) przynoszą firmom następujące korzyści:

  • Lepsza jakość danych (38%),
  • Szybszy dostęp do wymaganych danych (30%),
  • Mniej wąskich gardeł związanych z IT (28%),
  • Mniej powtarzanych czynności (24%),
  • Zwiększenie niezależności użytkowników (21%).

Według badań przeprowadzonych wśród osób pracujących z danymi (analitycy, data scientists itp.) przez wiele lat panowała reguła 80/20 – 80% czasu spędzali na wyszukiwaniu potrzebnych danych, a 20% na ich wykorzystaniu. Niestety, od 2019 r. obserwuje się zmiany w tej proporcji w stronę 85/15 (tylko 15% czasu spędzano na wykorzystaniu danych, a 85 na ich poszukiwaniu i przygotowaniu).

Zważywszy na powyższe – procesy data governance nie są już domeną nielicznych firm, ale standardem dla coraz większej liczby przedsiębiorstw. Pozwalają na optymalne planowanie bieżącej oraz strategicznej działalności firmy. Wspierają pracę osób zajmujących się danymi pomagając im przeznaczyć więcej czasu na analizę, a nie poszukiwanie danych. Obsługa klientów również wkracza na kolejny poziom – możemy mieć ich optymalny obraz wraz z danymi dotyczącymi kanałów dostępu.

W projektach z dziedziny Data Governance liczą się dwie składowe:

  • Platforma – narzędzia pozwalające, ułatwiające i automatyzujące zarządzanie danymi,
  • Zespół realizujący projekt.

W zestawieniu Gartnera firm mających najlepsze rozwiązania w dziedzinie jakości danych w 2020 roku firma Precisely znajduje się w gronie liderów. Na tle konkurencji platformę Precisely wyróżnia bardzo wysoki sposób automatyzacji czynności, nowoczesna technologia (Machine Learning, bazy grafowe) i olbrzymia liczba wdrożeń (ponad 1200 wdrożeń na całym świecie). 90 firm z listy Forbes Fortune 100 używa narzędzi Precisely.

AZ Frame wybrała dla swoich klientów platformę Precisely, ponieważ platforma ta posiada poniższe cechy:

  • łatwość obsługi,
  • bardzo duża wydajność,
  • przyszłościowa platforma korzystająca z nowoczesnych technologii,
  • w pełni obsługuje proces zarządzania danymi,
  • integruje się ze środowiskiem zewnętrznym (przez serwisy, bazy i słowniki).
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
Autor: Ewa Suszek
Powrót do listy