Geolokalizacja w kontekście Data.
Geolokalizacja, to proces określania położenia geograficznego poszczególnych urządzeń mobilnych. Aby proces mógł funkcjonować, zazwyczaj w tym celu wykorzystywany jest moduł GPS w połączeniu z bazowymi stacjami przekaźnikowymi operatorów telekomunikacyjnych, tzw. BTSy. Obecne na rynku urządzenia elektroniczne: smartfony, tablety czy komputery przenośne, posiadają taką funkcję.
Geolokalizacja dla użytkowników urządzeń.
Użytkownikom geolokalizacja pomaga szybciej i efektywniej wyszukiwać informacje, które ich interesują. Przykładowo, jeśli aktywują geolokalizację na swoim smartfonie, istnieje większa szansa na to, że po wpisaniu hasła „hotel” lub „apteka” w pierwszych wynikach otrzymają te zlokalizowane najbliżej.
Geolokalizacja w perspektywie firm oraz zespołów od zarządzania danymi.
Mimo dużej przydatności informacji jakie płyną ze zbieranych w ten sposób informacji, wiele firm rezygnuje z ich wykorzystywania. Dzieje się tak, ponieważ panuje mylne przekonanie o tym, że gromadzenie w ten sposób danych narusza przepisy RODO oraz kolekcjonuje dane wrażliwe.
Zarówno zespoły data, jak również te odpowiedzialne za RODO nie mają powodów do obaw, gdyż geolokalizacja sama w sobie nie zbiera tzw. danych poufnych, czyli danych osobowych. W procesie geolokalizacji nie są zbierane takie informacje, jak imię, nazwisko czy adres. Dane geolokalizacyjno-behawioralne są zbierane w formie zagregowanej i anonimowej i nie naruszają prywatności użytkownika.
Na rynku funkcjonują usługi umożliwiające korzystanie z tak zagregowanych danych przygotowanych przez podmioty zewnętrzne, które są, prezentowane na mapach konkretnych państw, regionów czy miast. W ramach rozwiązań informatycznych firmy mają możliwość uzyskania informacji, jak w danym obszarze (województwo, miasto, dzielnica) prezentowany jest:
- rozkład usług, w tym obecność konkurencji (punkty handlowe, punkty użyteczności publicznej i inne.),
- przepływ konsumentów w podziale na wiek, płeć, zdolność nabywczą, preferencje w podejmowaniu decyzji i zainteresowań,
Ponadto do takich rozwiązań firmy mogą dołożyć dane z własnych zasobów – korelując, np. potencjalne plany sprzedaży z danymi o potencjalnych klientach na danym obszarze.
Możliwości zastosowań informacji płynących z geolokalizacji jest znacznie więcej i są zależne od branży i specyfiki działania danej firmy. Z pewnością dzięki takim informacjom łatwiej jest podejmować decyzje o nowych punktach handlowych czy oddziałach, chociażby instytucji finansowych.
Geolokalizacja danych jest zazwyczaj wykorzystywana przez firmy, które chcą dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej oraz poprawić swoje relacje w kontaktach z odbiorcami.